Генії не падають з неба,
вони повинні мати можливість
отримати освіту й мати умови для розвитку
А.Бебель
Мета роботи з обдарованими дітьми - виявлення таких дітей та створення умов для їх оптимального розвитку
Завдання роботи з обдарованими дітьми:
- Розвиток цілісної картини світу в уявленнях дитини.
- Розвиток творчого критичного й абстрактно-логічного мислення, здатностей розв'язувати проблеми.
- Розвиток здатності самостійно навчатися та здійснювати дослідницьку роботу.
- Розвиток здатностей до самопізнання й саморозуміння, формування позитивної «Я-концепції»
За якими принципами будується робота з обдарованими дітьми?
- Орієнтація на змагання, актуалізація лідерських можливостей учнів.
- Орієнтація на потреби дитини.
- Максимальне розширення кола інтересів.
- Домінування розвивальних можливостей над інформаційною насиченістю.
- Ускладнення змісту навчальної діяльності
Анкета виявлення здібностей обдарованих дітей (за методикою Хаана і Кафа)
Виявлення інтелектуальних здібностей обдарованих дітей
· Учень швидко засвоює нові знання й легко все схоплює.
· Має почуття здорового глузду і використовує знання у практичних повсякденних ситуаціях.
· Добре міркує, не плутається в думках. Добре вловлює зв’язок між подіями, між причиною і наслідком.
· Швидко запам’ятовує прочитане або почуте, не витрачає багато часу на повторення того, що потрібно запам’ятати.
· Знає багато про такі події, які однолітки не знають і не здогадуються.
· Має великий запас слів, легко користується новими словами, вільно висловлюється.
· Любить читати ті книги, які читають діти, старші на рік чи два, та дорослі.
· Розв’язує розумові задачі, що потребують мислительних зусиль.
· Ставить дуже багато запитань.
· Випереджає однолітків у навчанні на рік чи два.
· Оригінально мислить і пропонує нестандартні, неординарні відповіді, рішення.
· Дуже спостережливий, добре сприймає інформацію, швидко реагує на все нове
Рекомендації батькам обдарованих дітей:
1. Будьте чесними. Всі діти дуже чутливі до брехні, а до обдарованих це відноситься більшою мірою.
2. Оцінюйте рівень розвитку дитини.
3. Уникайте довгих пояснень або бесід.
4. Намагайтеся вчасно вловити зміни в дитині. Вони можуть виражатися в неординарних питаннях або в поведінці і є ознакою обдарованості.
5. Поважайте в дитині індивідуальність. Не прагніть проектувати на нього власні інтереси та захоплення.
6. Розвивайте в своїх дітей наступні якості:
- упевненість, що базується на власній свідомості самоцінності;
- розуміння переваг і недоліків в самому собі і в оточуючих;
- інтелектуальну допитливість і готовність до дослідницького ризику;
- повагу до доброти, чесності, дружелюбності, співчуття, терпіння, душевної мужності;
- звичку спиратися на власні сили і готовність нести відповідальність за свої вчинки;
- вміння допомагати, знаходити спільну мову і радість у спілкуванні з людьми різного віку.